Woolrich

Met een geschiedenis van 176 jaar is Woolrich het oudste kledingbedrijf ter wereld. De naam stamt af van de Woolrich-molen en het plaatsje, gesticht in 1830 door John Rich, dat er nu omheen ligt. Het bedrijf is erin geslaagd trouw te blijven aan het karakter en de waarden van haar oprichter door hoogstaande technische prestaties te combineren met inzicht in hedendaagse waarden en in te spelen op de eisen van het moderne stadsleven.

De eerste producten uit de molen van John Rich waren wollen dekens voor houthakkers. Tijdens de Amerikaanse Burgeroorlog werden deze dekens, omgedoopt tot ‘Civil War Blankets’, ook aan soldaten meegegeven. Deze producten hadden als functie een moeilijk leven het hoofd te bieden en extreme omstandigheden te verzachten. Net zoals de bedrijfskleding, die voor de werkers aan de oliepijplijnen werd geproduceerd, bescherming bood tegen de strenge weersomstandigheden in Alaska.

Dankzij een ingeving van W.P. Lavori in Corso werd Woolrich naar Europa gehaald, waarop Woolrich zich tot een van de stoerste en populairste kledingmerken ontwikkelde. “Comfort, Duurzaamheid, Bestendigheid, Warmte en Eenvoud” dienen als leidraad voor Woolrich. t. Het zoeken naar stoffen, de affiniteit met detaillering, lijnen, pasvorm, duurzaamheid, hitte en bescherming zijn kenmerken die dit merk tot een symbool maken voor iedereen die met kleding een ontspannen maar herkenbare lifestyle wil uitdrukken. WP heeft zich deze waarden eigen gemaakt en het merk zodanig ontwikkeld dat het in heel Europa succes oogst. Woolrich breidt zich verder uit in Europa. Na Italië, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland, verovert Woolrich ook Nederland, België, Scandinavië, Frankrijk, Engeland en Rusland. En deze ontwikkeling beperkt zich niet alleen tot het oude continent. Binnenkort zullen de Woolrich-collecties ook in Japan en Canada te zien zijn.

De waarden van Woolrich worden uitgedrukt in het symbool van de originele Arctic Parka. Dit authentieke product van Amerikaans fabrikaat is zo beroemd geworden dat het de kledingcategorie waar het onder valt symboliseert. Deze jas van katoen en nylon, voorzien van een Teflon coating, met ganzendons gevoerd en afgezet met bont van prairiewolven, garandeert warmte en bescherming, zelfs onder de meest extreme omstandigheden. Het Cordura Military Jacket, een vliegeniersjack, is een item dat erg populair is onder jongeren. In de damescollectie is het de Boulder-jas die duidelijk domineert. Deze jas met een extreem vrouwelijke pasvorm en afwerking van konijnenbont die in Europa erg in trek is, is inmiddels tot cult item verheven.